Saturday, November 22, 2008

SeSaLan sEorG pEkeRja KonTraK

Arini aku dpt kol drp Intisaza. Diorg nk bg aku projek. Okey la jgk 2, sekurang-kurangnye, ade la jgk duit utk aku beraye thn ni. Keje yg diorg kasi ialah pasang rak kasut kt hostel USM. Mmg best la kn, sbbnye dlm kontrak 2, aku dikehendaki psg rak kasut kt hostel pmpuan skali. Bkn sng geng nk dpt masuk hostel pmpuan nih. Kalo xde projek cmni, xmerasa la aku nk tgk diorg sidai bj ngn suar kecik diorg kt tgh2 hostel 2. kalo org yg xkuat iman la, msti diorg dh curi dh bj ngn suar kecik bdk pmpuan 2, tp aku lelaki len, aku xkan buat keje bodoh cm2. Untuk lelaki yg sangap bleh la, cntohnye cm gedak, rumet lme aku (sory gedak, kalo ko bce blog aku ni. Tp aku terpakse tulis cerita benar). Untuk projek yg aku laju2 sambar ni, Intisaza byr aku RM250 utk 3 hr keje. Kire okey la ngn payment 2 kan, bleh la aku sambut raya ngn tersenyum girang setidak-tidaknye. Kalo mat pit yg dpt duit byk cm2, dh terlompat2 dh mcm monyet tmkn belacan sbb bleh beli stok setgh bulan.

Berbalik kpd cerita aku dpt kontrak ngn Intisaza ni, bos aku suh aku cr sorg lg membe yg bleh tlg aku wat keje. Yela kan, bln2 pose ni kalo ko wat keje sorg2, silap2 aribln bleh pth tulang perut (kalo perut ada tulang la). Ini la slh satu sbb aku ske keje ngn Intisaza ni, diorg cukup caring psl pekerja diorg dan yg menambahkan bestnye lg, diorg mesti byr gaji on time. Utk projek kali ni, sume tools and equipments company dh sediakan dh. Jd aku dh xpyh bwk ape2 dh g keje, ckp setakat bwk diri aku yg gagah perkasa ni, dgn sorg membe yg bleh disuruh buat itu ini. Bab nk mencr membe ni ckp memeningkn kepala aku, bkn pe, hampir sume membe aku dh keje. Yg tinggal xkeje pn cme membe aku yg masih lg skolah ngn membe2 yg xreti nk wat keje. Tp nk wat cane kan, dh disuruh cr membe, aku pn pilih la membe aku si Munir, seorg jejaka yg dh hampir 5 kali berenti keje sbb xleh carry on ngn keje lme die.

Sebut psl membe aku si Munir ni, bleh diktekn sume org kpg aku knal die. Mke die ni mmg dh cukup familiar dh kt kpg aku ni. Dan bg aku pulak, die mmg terkenal sbgai kawan yg salu amek kesempatan, ckp xserupa bikin dan bleh diktekan agak baloq liat (pemalas dlm bhs utara daa…). Aku dh knal lme dh si Munir ni, walaupn tgh xde duit, die ttp akan usulkn cadangan utk kuar lepak ngn die mlm2. Tempat biase kitorg, kalo x kedai Ahim yg kawin ngn awek Siam tu, mesti kitorg g mkn nasi lemak kt dpn USM. Dan aku dh ckp mengerti, kalo kuar ngn die je, msti kite yg kne kuar kn duit utk die skali. Msti de alasan die nk pau duit kite samada utk duit minyak kereta ataupun duit utk mkn minum die. Pernah sekali tu aku terajak die g cr kerja kt belah2 Lumut aritu, last2 kerja xdpt, aku pulak yg kena tanggung duit mkn minum die utk dua sesi (lunch ngn dinner). Dh la duit minyak pn aku kne hulurkan, ble mintak cutting dua duit minyak 2, byk la alasan die. Mmg menyesal abeh aku ajak die pas2.

Tp si Munir ni kalo diajak bab bersembang, guruh yg berdentum di langit pn xleh lwn hujah dia. Dia mmg pndai bersembang, dr bab politik semasa hinggakan bab bapuk xde gigi pn mesti idea die byk nk sembangkn. Yang bestnye pulak pastu, die ni de masalah nk adjust volume suare die tu. Kalo die dh start sembang kt kdai mkn 2, abeh satu kdai bleh dgr suare die. Dh mcm pkai speaker Altec Lansing ngn subwoofer wayang dh mulut die tu. Itu psl la kdg2 membe aku yg len mcm dh mlas dh nk ajak die kuar mkn sesame. Buat malu kaum diorg ckp.

Dan kalo part keje pulak, die dh byk kali tuka keje. Die xbleh nk keje teruk sket. Last skali die keje kt johor, 3 hr je g keje, pastu die dh lari blk kpg psl xthn kne beratur nk bli makanan kt kantin. Seblum tu pulak die jd despatch hantar surat utk Gdex. Yang ni ok sket la sbb die leh thn seminggu, pastu berenti jgk. Alasan yg die bgtau kat aku,die salu sesat mse nk anta surat. Betul ke idak, aku xtau. Aku igt part2 jd despatch ni die dh ok dh, psl die minat bwk moto laju. Last2 berenti jgk.

Dan aku tau aku mempertaruhkan nyawa aku ni ngn amek die jd side kick aku utk wat projek Intisaza ni. Tp nk wat cmne lg dah, die je la yg sekapal ngn aku skang ni –penganggur yg xde keje ttp. So, nk dijdkan cerita, setelah diperkenankan tarikh mule kerje antara aku ngn bos aku, aku ngn si Munir ni pn menstartkn keje kitorg kt USM. Hr pertama keje pn dh ckp menyeksakan aku. Mne xnye, keje aku drill lubang kt dinding, pacak rak kasut tu and last skali lekatkan rak 2 kt dinding pkai rivet. Keje si Munir ni pulak angkat rak kasut ni, susun kt tpt yg aku dh bgtau kt die. Satu je kan tugas die. Tp last2 sekali, aku pulak yg kne tlg die angkat rak kasut tu ltak kt tpt yg septtnye. Dh jd 4 pulak keje aku. Dan utk hari pertama, aku ngn die cme berjaya psg 33 je rak kasut. Mmg satu performance yg kurang memberangsangkan bg aku sbb aku menjangkakan lebih drp tu. Ble nk blk tu pulak, si Munir ni sibuk nk ajak aku g mkn kt kdai port baik punye. Kepale otak die aku ckp, ngko keje xseberapa, tp puasa xnak. Nk blk aritu, kitorg terjumpe bos aku dan trus die mintak gaji untuk dua hr keje. Dpt je duit tu, trus die cabut g mane aku xtau. G bukak pose la tu kot. Aku pulak, aku suh je bos aku simpan dlu gaji tu.

Masuk hr kedua, aku g keje cam biase. Smpai je kt USM, aku tgk si Munir xsmpai lg. Jd aku pn start la keje aku dulu. Tggu punya tggu, spai ke ptg si Munir ni xdtg. Aku dh start jd panas, ye la kan, ngko dh amek gaji utk wat keje tu arini, last2 aku pulak yg kene wat keje ngko sensorg. Maknenye, aku keje dan gaji tu bdk sengal ni yg amek. Huish….aku dh start jd panas cmni. Aku ingat kalo letak kepala aku skang kat kutub utara, bleh cair sume ais kt c2. Xpsl2 banjir satu dunia. Tp xpe, aku redha kan je la dlu. Dan berkat keredhaan aku la kot aritu, aku bleh psg 38 rak kasut, lebih 5 unit drp smalam walaupn aku wat keje 2 sensorg.

Masuk hr ke3 je, aku dh xtggu bdk Munir ni dh. Aku tau, walaupn aku sorg2 wat keje, hasilnye lebih drp aku wat keje ngn die. Bkn la nk kte aku ni hebat, tp mmg dh terbukti dh la kan yg aku ni agak berbakat wat bnde ni sensorg. Dan bgai dijanjikan, aku mmg berjaye siapkan keje 2 dlm mse 3 hr je. 120 rak kasut berjaye dipsg dlm mse 3 hr je. Aku ptt bangga ngn diri aku skang ni.

Dan bleh diktekan dlm minggu ni, inilah pengalaman yang aku dpt. Letih, panas hati, godaan hawa nafsu dan keseronokan dpt abehkn pose. Tp yang plg penting, aku blaja yg bkn sume org bleh wat keje cam kte hrpkan. Aku pernah dengar org ckp yg kawan terbaik adalah diri kita sendiri, percayekan diri kita, lebih drp kite percaye ckp org len. Dan aku percaye, pasni aku kne piki 2, 3 kali nak amek org keje ngan aku.

No comments: