Saturday, November 22, 2008

aKu sANg peNgAngUr

Dh dekat 3 bulan aku menganggur. Entahla, aku pn xtau apsal, nak slhkn rezeki, sapela aku nk mempertikaikan kuasa Allah. Dhla aku ni insan yg hina, aku bleh spai ke takat ni pun mgkin sbb kuasa Allah. Kalau nk diikutkan logic, aku mgkin byk xlpas exam, assignment kne redo, kantoi kuiz dan xlpas psm kalau nk diukurkan taraf study aku dgn pencapaian yg aku dpt skarang.

Bknnye aku xigt, hidup aku pnah tunggang terbalik mse tggu result psm dlu. Aku punye berdoa mse 2, masyaAllah, tuhan jelah yang tahu. Dh boleh diibaratkan mcm doa sorg wakil rakyat yang nk jgk menang pilihanraya, walaupun sebnrnye dh diumumkan kalah dgn majoriti nk dkat sama dgn jumlah pengundi. Aku sendiri pn mcm xbrape caye yang aku bleh lpas psm aritu. Dgn hardware yg aku beli, software yg aku suh org len tlg programkan, tp last2 aku lepas jugak. Kalau nak dianalisa mengikut peratus pembahagian titik peluh, aku mgkin gne tenaga 40% je utk psm aritu. Yang len tu sume titik peluh org len. Aku punye mgkin peluh yg terhasil kt dahi aku mse nk menjawab soalan panel dkat seminar day @ D-Day.

Aku percaye, aku xptt nk menyalahkan takdir dlm hal ni. Allah itu Maha Kaya. Allah dh makbulkan doa aku mse psm dlu, mgkin skang Tuhan nk uji aku dgn ujian pekerjaan ni pulak. Aku dh pegi 8 interview skarang ni dan kalo faktor masa digunapakai dlm hal ni, aku percaye 7 interview drp interview2 aku 2 dh bleh buat sejarah. Pernah jugak aku rse cm nk menangis je (mcm bapuk la pulak), ble direnungkan nasib yg melanda aku ni, tp nk wat camne lg, aku dh buat yg terbaik, yg len 2 terserah pada kuasa Allah jelah.

Dh mcm2 pendapat aku dgr psl psl masalah aku ni. Ada yg kte aku xreti ckp omputih la, xde soft skill la, memilih gaji la, xsmart mcm ahli korporat la, tp yang plg best skali, pendapat kakak aku yg kata bj aku pkai mse interview 2 xde ong. Trus dibelikannye bj kot itam kt aku, mkan ratus jugak 2.aku pn xtau nk pkai ke idak bj 2 nanti. Segan la pulak rsenye.

Ye la, aku mengaku yang aku cme de 2 helai suar slack yg bleh bwk g pejabat ngn 3 lai bj kemeja yg xleh bwk g pejabat pn. Aku g interview aritu pn pinjam bj abg aku. Dlm 8 interview aku 2, 5 drpnye aku pkai bj abang aku ni. Mmg la aku xpenah basuh baju 2 gne air bunga, tp aku ttp jge baju 2 elok2. Aku iron pkai iron kemas2, bkn iron bwh tilam cm arwah P.Ramlee buat dlm filem 2. Tp nk wat cmne kan, tukang interview aku 2 ttp x terpikat dgn kejelitaan aku bersme bj 2 yg mmblhkn die amek aku keje.

Mmg aku mengaku, kdg2 jiwa aku ni merintih sayu je ble mmbygkan kwn2 aku yg dh keje kt konglomerat besar. Diorg dh de ‘pay slip’, dh bleh wat loan kt bank nk beli kereta sendiri. Tp aku, jgn kte konglomerat, kompeni yg dh berkarat pn xdak lg. Nk kte aku memilih pn ada btulnye jgk, sbb dlu aku dh tolak satu offer dr kilang membe aku kt bukit minyak, penang. Tp aku tolak aritu pn sbb alasan aku kukuh, diorg nk bg aku gaji ciput mcm siput sedut, RM1600 je sebln. Dan yg plg mengukuhkan lg alasan aku ialah ble aku tgk kilang 2 menggajikan org bangla lg banyak dr org tempatan. X kuasa la aku nk mmbygkan aku kne mkn dgn bangla, minum ngn bangla, pastu xmustahil aku akan berpegangan tgn ngn awek bangla. Silap2 aribln, mgkin aku bleh terpengaruh dgn dirg smpai aku sanggup outing pkai suar hijau ngn baju kotak2 kaler oren. Pastu pulak rambut sikat rapat pkai minyak yg berkilat. Huish….xkuase aku nk mikirkannye.

Apa-apa hal pn, yg bleh aku kte skang ialahhidup ni byk dugaannye. Mne tau kan, skang Tuhan uji aku xde keje, last2 die bg aku keje dgn gaji RM18000 sebln. X mustahil sbb tu sume Tuhan yg tentukan. Apa yg bleh aku buat skang ialah berdoa jelah. Terus terang aku ckp, aku dh abeh idea nk wat cmne lg dh. Skang ni, aku cme bleh igt ayat yg pnah aku bce dlm internet ari2, Tuhan akan salu menduga org yg kuat imannya. Iman aku kuat lg rupanye…..

No comments: