Saturday, November 22, 2008

perWiRA BerHatI sOnGSAng

Xbyk bos yg bleh aku respek sepnjang hayat aku ni. Kalo ade pn, mgkin pd permulaannye jelah aku respek. Pastu, ble dh lme sket, mula la nk berlaga angin. Pastu yg bleh buat aku naik baran ni, ble yg bkn bos pn nk ngengade jd bos. Mmg la ngko senior, tp jgn la igt aku nk bg sgt muka aku yg comel ni utk ko pijak2 wat alas kaki. Melampau sgt la tu geng. Dan minggu ni, antara perkara yg plg best utk aku igt ialah pergaduhan antara aku ngn senior aku yg duk kt dpn meja aku je. Ofis aku xla besor sgt, de 4 org je dlm tu. Bos aku punya meja seblah meja aku je, pastu senior bingai aku tu dpn aku dan en. Khalek supervisor elektrikal lak duk seblah meja ngn senior bingai tu. Technicians ngn skilled workers lak kt bilik len.

Cite die start hari jumaat td, pg tu aku bgn, aku xbrape nk rse cm de kaki. Ye la kan, mggu ni leh kte agak meletihkan utk aku. Siangnye aku kehulu ke hilir keje mcm nk mati, mlm nye pulak aku g men futsal mcm nk mampos, jd bleh kte kaki aku btul2 dh cedera parah la aritu. Mate pulak dh lebam mcm kne tumbuk ngn mike Tyson, xcukup tido nye pasal. Mne xnye, pas abeh men futsal mlm tu, aku bntainye bergebang smpai kul 2.30 pg. Kalo nk diikutkan perasaan, mmg kirim slm jelah aku nk g keje aritu. Tp selpas aku berfikir panjang, memandangkan aku ni cme kuli batak je kt company tu, aku pn paksa jgk diri aku g keje walaupun fizikal dan mental aku memberontak nk wat taik mte.

Korg pnah dgr x org pesan “don’t mess with a sleepy guy, u’ll end up with a face of cow”. Aku rse mmg btul sgt2 la pe org tu pesan. Start drp pg lg aku cm xleh nk berapa setuju mcm org len. Aku tgk org len cm kecik je pg tu, kalo tersilap langkah je ngn aku, mmg jd mke lembu la aku kerjakan mke diorg. Tp bkn sume org la, xkan la aku nk wat mke bos aku smpai jd lembu kot. Skali hangin die dtg lak, dibuatnye mke aku cm mke tapir, xke naye…

Pg tu, aku g jmpe management team nk bincang psl project aku ngn diorg. Nk jmpe management team ni, org kte kne kuat semangat. Xbyk org yg leh kuar dr bilik management team dgn mulut bleh senyum spai ke telinga. Geng2 ni mmg pakar nk basuh bdk2 fresh. Org2 kt c2 mmg otai2, org lme la katekan. Bleh kte 2/3 drp hidup diorg dh abeh kt company ni je. Dan tipula kalo aku kte aku xtakut nk jmpe ngn geng ni. Tp atas dasar kerja, mmg aku terpakse g ngadap la management team ni. Jd dgn perasaan kecewa mcm org br kalah judi, aku langkahkan jgk kaki aku yg xbrape sihat ni pegi ofis diorg. Kalo la bkn ats dasar keje, aci potong jari pn jgn harap la aku nk relakan mata aku ni tgk muka diorg. Baik aku tgk muka Angelina jolie tgh berak, lg bagus rsenye.

“hah, a’alam, mne ko nye SCR psl nk fabricate plate ituhari. Xnmpak pn atas meja aku”

Trus En. Zul sound aku ble nmpak btg hidung aku. Geram btul aku, dhla x jemput aku duduk ke, minum air ke, ni trus nk bikin panas je.

“ish, biar betul En. Zul, sy dh wat ari sabtu lpas lg dh bnde tu. Xkan xsmpai cni lg kot”

“kalo dh smpai cni, xde la aku tanye ngko. Dh2, ngko g balik cr SCR tu dlu, pastu mintak sign ship manager pastu tunjuk kt aku. Msti sangkut kt mne2 SCR ngko tu”

Aku mmg bkn org yg mudah terjerat dgn provokasi org. Jd aku pn ttp pintu, g kt beskal aku pastu kayuh blk ofis. Management team punya ofis ngn ofis aku agak jauh jgk la sbb ofis diorg kt hujung yard, tpt jin bertendang dan bersepak terajang. Ofis aku pulak kt tgh2 yard je tp aku rasa cm jauhnye mcm 300 juta batu. Mcm2 jampi sumpah seranah dh main dlm kepala aku dh mse tu. Dh la mata ngantuk, kaki lenguh pastu kne sembur lak ngn En. Zul yg bdnnye bleh dibandingkan ngn badak air tu. Bygkan punya la aku hrp projek aku bleh de progress ngn die aritu, tp xsmpai 5 minit, aku dh kne halau blk ofis. 5 minit je geng, cepat dan padat, mcm berita kt NTV7 lak.

Ble aku smpai ofis je, aku tgk de 2 org je kt dlm ofis tu. Bos aku En. Firdaus tgh isap rokok dan senior bingai aku tu yg tgh wat2 rajin kt dpn pc. Bukak je pintu ofis tu, aku nmpak SCR form aku tu elok je kt ats meja senior aku tu. Aku mmg xske nk mrh org. Binatang pn aku xske gak nk mrh. Tp arini aku ngantuk, nafsu amarah aku mcm dh xleh nk dibendung lg. Ble aku kuak je pintu ofis tu, trus aku sembur senior aku yg lebih awal 9 bulan je keje kt c2 kaw2 punya. En. Firdaus yg tgh rilek isap rokok pn terkedu cm termkn daun mengkudu aku rse. Mne xanginnye, aku dh siapkan SCR form tu yg berjumlah 4 pages ari sabtu mggu pas lg. Ngko yg aku mintak tlg signkan bnde tu pn kne spend 5 ari. Apa cerita ni geng, ngko sdp2 melepak kt ofis ni aku pulak yg kne sembur ngn management team. Woo ini dh main kasar nmenye, ngko punya ketiak yg masam, aku punya nme lak yg busuk. Xbrape aci la cmni.

Dan aku rse senior aku tu ckup bertuah haritu sbb bos aku de kt dlm ofis tu skali. Jd aku terpakse control jgk la nafsu amarah aku kali tu. Buatnye die xde, aku rse mmg ashtray rokok bos aku yg made in German tu dh beralih kedudukan. Drp atas meja ke atas muka org. Senior aku tu pn dh xbleh kte pe lg dh. Die cm terima je pe yg aku sembur ats mke die. Dh mcm bdk skolah kantoi tgk cite lucah kt asrama dh gaya die mse tu. Tp mmg salah die la kan. Bnde dh siap, tggu nk sign je lg, come on la geng, cume sepotong kek (just a piece of cake) je bnde tu, xkan la bleh sangkut spai 5 hr kot. Slamat la ngko keje kt company melayu, buatnye ngn company jepun, mmg kne sumbat dlm guni, pastu buang kt dlm laut dh la.

Kenapa la perlu de jurang antara sesame kita kalo dh tau darjat kita sme. Kita bkn enggang dgn pipit, xbleh terbang sekali. Kita manusia biasa yg cme dibezakan dgn kekuatan iman dan takwa kita kpd Allah. Kalo la aku ni berjiwa puitis, mmg la aku tanye kt senior aku tu mse aku gaduh ngn die aritu. Aku ngn die dh sah2 sme level, ngko engineer, aku pn engineer jgk. Nasib ngko baik je sbb ngko msk awal 9 bln drp aku. Bknnye aku xtau, ngko dpt msk company ni pn psl bini ngko de bau-bau bacang ngn General Manager. Dhla pkai Diploma je, tp dpt jd Engineer. Bkn la aku nk menghina golongan yg cme de diploma je ni, tp tlg la jgn wat diri ngko cm bos aku. Jgn la disbbkan aku ni fresh, sme bnde ko nk aku wat, documentation sme ats bahu aku, ngko pulak tunggu nk sign je lg. Tiap2 hr aku keje tunggang terbalik kt site, ngko sedap je bertapa dpn pc kt dlm ofis. Hari2 aku blk keje serabut cm bangla jatuh longkang, ko blk keje smart je lg cm tokey tembakau jawa. Mne la aku x angin…

Bos aku yg btul pn xde la nk blagak cm senior aku ni. Mmg la kadang2 de mse gak die serius, tp serius die bertempat la. Ble mse die nk serius, kucing xbrani nk mengiau, anjing pn xberani nk menyalak. Tp ble spai part die nk melawak, Jim Carey pn taraf buku lali die je. Pnah skali tu aku cr bdk sub-con aku yg ponteng keje kt port biasa diorg, terkejut beruk aku tgk bos aku pn de kt port persembunyian diorg ni jgk. Rilek je tgh mkn roti canai, siap ajak aku skali lak tu. Pastu ble die jmpe geng2 yg seangkatan ngn die, siap bleh men lenggang perut lg ha sesame diorg. Biase la, org yg pangkat besar ni salunye berperut besar. Dan aku betul2 respek ngn bos aku ni. Bkn mcm senior aku tu, jgn kte respek, kerepek pisang pn kalo aku ade aku xmo bg die sket.

Dan setakat hr ni, problem SCR aku tu dh setel. Kire aku bleh lg la hidup walaupn pnah mengalami keputusan nyawa aritu. Dan sehingga ke saat ini, aku masih xleh lpe lg betapa geramnye aku ngn senior aku tu. Dan aku percaya ble aku masuk tdo je jap lg dan bile aku terigt je kejadian tu, aku akan rse geram spai laju2 je nk terajang dinding. Bkn la aku nk kte aku ni seorg pendendam, cme aku salu igtkan kt membe aku yg skali jiwa aku terguris ngn peel diorg, nak xnak akan de sket rse benci aku kt diorg. Tp utk lelaki jelah, kalo utk pmpuan isu die len sket la. Len kali aku cite ea….

So smpai kt cni je la blog aku kali ni. Next time jmpe lg ea geng. Yaaazzzaaahhh!!!!!.....

No comments: