Saturday, November 22, 2008

aKu dAn pEruT sEndIrI

Kita septtnye menghargai diri kita lebih drp kita menghargai benda len. Tp skang dh terbalik aku tgk, kebanyakan org lebih menghargai org len drp diri sendiri. Xslh sebnrnye perkare nit p, jgn la smpai terlalu menatang bnde yg xpasti membahagiakan kita hinggakan diri kita hanyut dibawa arus kesusahan dan kepayahan. Contohnye mcm membe aku mse blaja dulu, sanggup berhabis duit sbb nk beli topup kt awek die yg akhirnye xjd bini die pn walaupn tersiratnye die pn xde duit nk nk mkn. Tp, kerna awek yg sgt2 dicintai mse tu, sanggup jgk die ikat perut dgn mkn sekali sehari je dan selebihnye mkn makanan org len (cntohnye biskut aku). Dan disebabkan falsafah hidup aku hr ni mcm 2, maka aku pn belanja perut aku mkn KFC hr ni sorg2. Diulangi sekali lg, sorg2….

Aku ada alasan kukuh utk meraikan perut aku arini. Sbb yg utama ialah, aku br dpt surat offer of employment drp Boustead. Dan sbb yg kedua pulak ialah aku byk duit lg skang ni. Last payment yg aku dpt drp projek ngn Intisaza pn byk lg bakinye. Kalo nk dibandingkan dgn gaji engineer, mmg la xbyk, apatah lg kalo aku bandingkan dgn gaji Perdana Menteri. Tp, bg sorg penganggur yg masih lg duk umah mak bpk , payment ni besar nilainye. Ye la kan, aku xpyh byr duit sewa rmh, mkn minum sume pkai duit mak bpk aku, kalo kuar duit pn mgkin utk tuang minyak dlm moto aku je. Dan kalau pengiraan aku yg dpt B3 dlm add math ni diambil kira, payment ni bleh wat aku hidup dlm sebln lg tanpa mintak duit mak bpk.

Aku bkn la xde kawan nk diajak menjamu selera sme 2 kt KFC tu sebnrnye. Byk yg bleh aku bwk, tp setelah mempertimbangkan pengalaman2 lpas, salunye aku yg kne hulur duit utk perut diorg 2. Diorg ni kalo diajak mkn mmg laju, hatta kalo tgh memerut pn sanggup postponed kn dulu semata2 nk kuar makan ngan aku kt KFC ni. Tp ble dh spai time nk byr duit makanan 2, mule la alasan diorg,

“Lam, hg byq dulu, duit hg besaq tu”

“Lam, pkai duit hg dlu la, gaji aku xmasuk lg”

Dan yg plg best alasan yg cmni

“alah Lam, duit aku lupa bwk la, byq dulu wei”

Aku dh dgr byk alasan sbnrnye dr diorg ni dan kalo aku nk save dlm hard disk pn ayat diorg nak mengelat ni, mgkin dh mkn 8MB space hard disk aku 2. walau cmne pn last2 aku jgk yg kne byr. Pastu kalo nk tggu diorg byr blk, kne tggu kucing tumbuh tanduk, pastu tggu pulak lg spai tanduk kucing tu jd emas.

Dan disbbkan hal cmtu la aku malas nk celebrate perut aku ngn perut diorg skali hr ni. Biar la aku ngn perut aku je, br la romantic sket kn….

Kadang-kadang, aku terfikir jgk betapa bertuahnye aku ni. Aku lahir dgn cukup sifat, cukup segala pancaindera dan masih lg sihat nk cr rezeki sndiri. Sesetgh org yg aku tgk kt tv tu, budak lg, tp kne penyakit jantung berlubang la, leukemia la, dan mcm2 lg. Kesian kt diorg, bkn dipinta utk hidup diorg jd cmtu, tp ble kekuasaan Allah yg merancangnye, diorg redha je. Aku pulak, ble de silap sket je, yg xberkenan kt hati dan perasaan aku ni, trus nk melenting xtentu psl. Bdk2 ni relek je, dan kalo disuruh sorg mat rempit yg br menang race haram berdiri sama tinggi ngn bebudak yg malang ni, trus terang aku ckp aku lebih tabik dgn bebdk yg redha dgn ketentuan Ilahi ni. Xde sape yg dpt bygkan apabila tiap2 hr ble bukak bijik mate je, bdn kite de wayar2 yg tercucuk kt tgn, hidung kte. Aku mmg xbleh nk bygkan kalo bnde cmtu jd kat aku.

Dan utk org len, biarlah aku sang pendeta xbertauliah ni nk berpesan. Selagi korg sihat dan walafiat, gne la seluruh anugerah tuhan tu dgn sebaiknye. Jgn la korg gne bijik mte yg Tuhan bg tu dgn menjojolkan kpd amoy2 pkai suar ketat je. Gne tgn utk mencuri hasil titik peluh org len, gne kaki utk ke disko dan tpt2 maksiat yg len. Dan sbgai akhirnye, aku nk petik kte2 sorg penyanyi tnh air yg salu die ckp kt tv “Syukurilah nikmat tuhan dgn menderma utk, tabung dapur utk Darfur”. Maknenye, korg byk2 la menderma utk org yg malang ni, InsyaAllah, Tuhan akan balas blk setiap sumbangan kita walau sekecil zarah sekali pun. Dan sesungguhnya, Allah la yg lebih mengetahui. WAllahhualam….

No comments: