Tuesday, November 25, 2008

bEcoK cam yAti bUceM

Sumenye start ble mulut aku yg xbrape ramah ni jd ramah. Aku pn xpaham apasal aku bleh jd peramah spai ke tahap tu. Salunye aku xkan jd peramah cmni. Setiap cadangan atau pendapat yg aku dgr aku akan nilai sebaik-baiknye. Setiap detail pn aku xtlepas. Tp bila Arab @ Azharul Ashraf ajak aku g mancing mlm tu, aku bleh kte “okey…, bleh jugak”.

Aku bkn la fishingholic sgt. Mmg la dlm sejarah hidup aku, aku dh byk g mancing ikan. Tp trus terang aku kte kt cni aku bkn la peminat setia ikan. Aku bkn jenis org yg terlalu mendambakan ikan spai sggup berhabis 4,5 jam kt tpi sungai semata2 utk ikan yg besarnye ntah2 takat buah mangga je. Drp aku berhabis mse kt c2, lbih bek aku berhabis mse memancing ikan2 yg pndai pkai baju dan sluar kt tpt len. Mne la tau kan, buatnye kne aribulan ikan2 tu tetibe xbrape rajin nk pkai bju plak, jgn kte berdarah hidung, btg hidung aku pn bleh luruh.

Akibat drp keceluparan mulut aku tu, pg ahad td aku terlpas suboh. Xsedar lgsung dan kalo aku tersdar pn, aku mgkin buat2 xsedar suboh tu. Sbb program mncing aku habeh kul 4 pg, mmg aku xbrape heran kalo suboh aku pkul 12 tgh hari. Aku terbgn pn sbb Arab ngn Zam bising kt dapur bancuh air. Ntah hape2, dh mcm kt dapur kdai mamak muslim dh aku rse. Jam mse tu kurang 10 min pkul 11 tgh hari. Mmg dh lme aku xdpt tdo lme cmni. Skali dpt peluang cmni, mmg aku xsia2 kan lgsung.

Pas sume ahli rmh tu bgn, kitorg g Econsave jap sbb Dlone nk bli tepung nk msk cucur udang. Die kte kalo mkn cucur udang die tu, bleh berjujuran air mata sbb terlalu sedap. Lebih sdap drp Pizza Ayam Masala. Sbb dh boring sgt dgr die berlagak cmtu, kitorg pn bersetuju la nk bli tepung. Untung nasib kalo cucur tu xsedap, kitorg leh kutuk die kaw2, kalo cucur tu sedap pulak, kitorg ttp xrugi sesen pn sbb bleh melantak bnde sedap. Inila yg diktekan smbil menyelam minum air. Xpn bg bebdk zaman skang ni diorg kte sambil menyelam kencing skali trus kt dlm air tu.

Kalo tahap aku masih disekolah tadika, aku mgkin xpaham bila cikgu aku tanya soalan apakah perbezaan antara lelaki dan perempuan. Tp aku silap, rpenye ble umo aku dh tua bangka cmni pn, aku masih xphm beza antara lelaki dan perempuan. Perbezaan dr sudut mentality la, kalo dr sudut bengkak2 dibdn antara lelaki ngn pmpuan, seblum aku masuk tadika lg pn aku dh paham. Banyak pendapat mengatakan yg pmpuan cpat rambang mata ble kt dlm pasar raya. Tp aku tgk lelaki pn snang jgk rambang mata. Cntoh yg bleh aku bg ialah dlone. Walaupn tujuan asal kitorg cme nk bli tepung, ubi keledek ngn cili boh je, tp disbbkan dlone ni rambang mata, abeh segala bnde nk dibelinya. Mmg seronok la bakal isteri die kalo dpt berlakikan dlone ni, bleh dijdkan pasangan regu nk mengayakan tokey pasar raya. Selamat la mata kite ni de urat saraf yg menyambungkan bijik mata, kalo jenis bijik mata yg aci letak je dlm soket tu, aku percaya aku akan penat mengutip bijik mata dlone je yg asyik jatuh je hatta ternmpak brg kt psr raya.

Dlone ni bkn saje ada selera membeli belah mcm pmpuan, tp jugak rajin turun ke dapur cm pmpuan. Nasib baik la bibir die xmungil, rmbut die xpnjang mengurai dan die berdada ‘uha-uha’. Kalo x, tntu jenuh aku nk melayan surat peminat rahsia die yg terdiri drp golongan bercuaca gelap. Ye la kan, tpt keje die kan byk geng2 mendung ni. Aku dlu kalo nk msk cucur tepung, aku bli trus je yg instant tu, dlm peket tu kan. Itu pn kalo aku g camping je, kalo kt rmh, smpai pungguk rindukan matahari pn xtntu lg aku nk masak. Tp dlone rajin, dibuatnye bnde 2 sebijik cm chef antarabangsa, dikupasnye bawang cntik2, digaulnye tepung molek2, digorengnye cucur tu mcm Jennifer Lopez korek hidung sndiri (org cntik buat apa pn cntik). Aku mmg kagum gle, dan hasilnye tidaklah begitu menghampakan aku. Bleh dktekan sedap jgk la walaupn ada sesetghnye agak terlebih kaler esp yg aku goreng. Tp xpe la kan, lebih byk kaler die, lebih rangup cm ayam KFC crunchy.

Aku ckup kagum dgn golongan lelaki yg pndai memasak ni. Dan aku salu je jumpe ngn org yg pndai masak ni. Dlu mse aku kt UMP, Pa’an salu je masak utk bdk rmh aku. Org len ble boring2 je msti tido, tp pa’an len, die kalo boring je msti die masak. Agaknye dlu die beranak kt dapur kot, itu yg die rajin je memasak. Walaupn stail die masak tu xbrape menyenangkan halwa tengkuk aku, tp hasilnye ttp sdap, bak kte org putih dlm filem Ocean’s Thirteen “I don’t care about the labour pain, I just want the baby”.

Mse aku jd intern dlu pulak, tukang msk paling tersohor mse tu ialah Apai. Hari kedua aku duk ngn die je aku dh merasa mkn bihun sup, hasil air tgn die. Bleh kte sume bnde die pndai masak. Siap download dlm tenet lg tu ha resepi2 terbaru yg terhangat di seantero dunia. Pg2 ble bgn tdo, aku akan g toilet amek air semayang, tp apai len, trus dimasaknye air. Nk wat air utk breakfast. Dan aku bleh kte masakannye ckup sedap, standing ngn masakan yg org pmpuan masak cm yati yg pndai msk pudding ngn kak bai yg pndai masak singgang (btul ke eja ni ha). Beza antara apai ngn yati ialah, apai kalo msk msti igt nk anta kt aku, tp yati kalo msk pudding, xbrape rajin nk igt kt aku. Kalo utk kaka, laju2 je die ingat. Cm hampeh, sian kt tekak aku ni ha…

Dan skang ni aku jmpe bdk dlone yg rajin masak. Walaupn nk suh die ni start masak agak letih sket, tp ble mood die smpai, tgh berseluar dlm pn die laju2 je ke dapur mengupas bawang. Tp pas masak tu, kuali ngn senduk sume die biar je kt dapur. Kne la aku, Cidan ngn Zam bergilir basuh. Kalo nk harap die basuh, smpai berkerak ataupun berkulat la kuali tu. Tp xpe, biar mke ko xensem lone, asalkan rajin masak sdh.

Dan aku pulak, aku pn rajin gak memasak. Tp kebanyakannye setakat nasi goreng, megi goreng dan telur goreng. Kalo yg ssh cam kari ke, ikan msk pedas ke, itu aku kne bimbingan drp pakar. Xreti aku nk buat sensorg. Kalo aku buat pn, mgkin aku xberani nk mkn bende yg aku masak tu. Biar org len je yg mkn. Kalo sakit perut, padan mke diorg.

Okey la geng. Jmpe lg, yaaazzzaaahhhh…..

1 comment:

norhayati binti hamzah said...

kuang hajo ko kutuk!!!
pe??ko xpuas ati ke geng??
tiap kali yati msk ko blk kg cmne nk bg..sengal arr..