Saturday, November 22, 2008

aKu dH dPt KerJa

Pg ni xnmpak mcm ada kelainan dlm hidup aku. Mcm biase, aku bgn solat subuh dlm kul 6.30 cm2, pastu men Sudoku seround, pas2 sambung tido blk. Perkara biase yg aku salu buat tiap2 hari sepanjang hidup aku sebagai penganggur terhormat ni. Mmg best xde komitmen utk keje lg skang ni, mne xnye, aku bleh buat apa yg aku ske tiap2 hr. xpyh nk bgn awal pg, mandi n g keje. Aku bleh bgn lmbat, pas2 kalo tgh hari xde aktiviti yg mengasyikkan, aku bleh tido blk. Bgn pulak ptg dlm kul 5.30 cm2. mmg mahsyuk la beb, mcm org tua umo 50 thn dpt kawin dgn anak dara sunti umo 17 thn rsenye. Korg ptt try sekali-sekali, aku amat mengalu-alukan.
Tp, walaupun xde keje ttp lg skang ni, aku ttp kne bgn awal. “org yg bgn awal adalah org yg sentiasa murah rezeki manakala org yg xbleh bgn awal adalah org yg mewarisi kefakiran”. Terngiang-ngiang kata seorg pendakwah bebas kt televisyen yg menyebabkn aku takut nk bgn lmbat tiap-tiap hr. Walaucmne pn keadaan aku pd mlm hrnye, aku ttp akan bgn awal sbb nk kasi murah rezeki, mudah-mudahan aku snang dpt keje. Tp salunye, dlm 2 jam lebih je aku bleh berjge tiap2 pg ni, pastu berdengkur blk la. Bgn pulak pastu dlm kul 11 tgh hari.
Dh dkat 2 minggu Intisaza xpanggil aku keje. Yelakan,minggu lpas minggu raya dan minggu ni pulak br je nk start. Hr ni br hr selasa, tgk la mgkin lg 2, 3 hr aku akan dpt projek br dr Intisaza. Dan dlm keadaan sembab dan mengantuknye aku pn sambung blk hajat aku nk tdo blk spai kul 11 cm2. Tp hari ni aku punye target nk tdo terlajak sket spai kul 11.46. Aku terjge pn sbb de mangkuk mne ntah termiskol henset aku. Tgk drp nombor yg tertera kt c2, nmbor Perak jgk dan bkn nmbor dr public phone. Aish….de awek nk ngorat aku ke ni, pepg buta (bg aku kul 11 ni pg lg la kan) cmni nk men miskol ngn aku pulak. Tp sory la aku nk lyn, drp nk melyn miskol ni, bek aku smbung tido aku blk, lebih menguntungkan aku rse. Tp xlme pas2 nmbor yg sme kol aku blk, tp die kol nmbor Celcom aku plk pasni. Dan mmg awek yg tgh berckp kt ujung talian tu.
“hello, Encik Khairul A’alam ke tu?”
Berkata sang penelepon aku tu….
“a’ah, nape?”
Balas aku yg sedikit marah campur sedih sbb de org kaco keenakan aku tdo hr ni.
“sy Puan Mashitah drp Boustead, nk informkan kt encik yg temuduga encik hr tu berjaya dan kami nk amek encik keje kt cni”
“btul ke ni”
Jwb aku sedikit terkejut dan gembira. Rse nk terjun bangunan pn de gak.
“eh, mmg btul la. So encik kne report duty 15 hrbln ni kt Lumut ea. Surat offer kitorg akan hanta jgk, tp kalo xsempat smpai, encik dtg je report duty dlu”
Jelas sang penelepon aku tu pnjang lebar.
“ooo…okey, kompem sy dtg. Time kasih byk la ye”
“xpe, and last skali tahniah la ye”
Kelecak (bunyi ganggang telefon kne letak)
Aku mgkin akan mati terkejut kalo aku tgk muke aku kt cermin skang ni. Aku amat yakin dan percaye yg muke aku skang ni dh mcm kartun spongebob squarepants dpt senduk br. Mulut aku msti tgh senyum spai ke telinga. Dan lpas je aku abeh bersembang kt telefon tu, trus aku xjd nk smbung tido blk. Rse mmg seronok sgt, smpai xtau aku nk tulis cmne lg dh ni. Rse cm nk lari bogel je keliling kmpung. Seronok sgt la ktekan. Syukur Alhamdulillah, makbul jgk doa aku sepanjang bln pose ni. Btul la kte mak aku, berdoa jelah sepnjang bln pose ni, insyAllah tuhan akan makbulkan. Dan aku pernah dgr org ckp kt ceramah agama yg Tuhan sentiasa dkat dgn diri kita. Setiap rintihan dan keluhan kte akan Dia dgr. Kalo kite menuju kpdnye dgn merangkak, Allah akan dtg kpd kita dgn berlari. Dan sabar aku selama 4 bln ni mmg berbaloi.
Dan kesan drp kejadian mcm ni mmg menginsafkan aku. Keseronokan drp sabar yang panjang mmg berbaloi ble aku dpt keje kt Boustead Heavy Engineering. Mmg dh menjd idaman aku nk keje kt kompeni oil n gas ni, lg tua lg laku org ckp. Dan aku amat2 tidak akan mensia-siakan peluang cmni. Aku akan keje elok2 dan jujur dlm sume perkara. Dan utk org len yg terbc blog aku ni, percaye lah ckp aku ni, Allah xkan menyusahkan umatNya, ujian yg diberikan olehNya sebnrnye adalah anugerah utk kita mengecapi sesuatu yg mmg berbaloi utk kita akhirnye. Bak kate lagu Siti Nurhaliza, percayalah…..

No comments: